Please use this identifier to cite or link to this item: http://cris.teiep.gr/jspui/handle/123456789/1073
Title: Η Οικονομική και Νομισματική Ένωση και οι επιπτώσεις της στην βιομηχανία της ναυτιλίας
Authors: 
Keywords: Ναυτιλία -- Οικονομικές απόψεις
Οικονομική και Νομισματική Ένωση
Issue Date: 2001
Publisher: ΤΕΙ Ηπείρου. Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας
Abstract: Το άρθρο αυτό ορίζει το θεωρητικό και το διαδικαστικό πλαίσιο μέσα στο οποίο πραγματοποιήθηκε η πορεία της Χώρας προς την ΟΝΕ και το Ευρώ. Αυτή η πορεία πραγματοποιήθηκε με ανεπιτυχές το κριτήριο σύγκλισης που ήθελε το δημόσιο χρέος στο 60% του ΑΕΠ. Η ΟΝΕ, όπως αναφέρεται αναλυτικά, δημιούργησε μια ενιαία αγορά-οικονομία με ένα κοινό νόμισμα (από 1.1.2002 ουσιαστικά) με χαμηλές και σταθερές τιμές, δραστική μείωση των επιτοκίων δανεισμού και σχετική συναλλαγματική σταθερότητα του ευρώ προς τρίτα νομίσματα. Κάθε τι (όπως το πρόσφατο τρομοκρατικό κτύπημα) που υποτιμά το δολάριο έναντι των λοιπών νομισμάτων και μειώνει το London inter-bank offered rate, είναι για την ωφέλεια της ελληνόκτητης Ποντοπόρου ναυτιλίας. Παρότι πιστεύεται ότι η ενδεχόμενη υπερτίμηση του ευρώ έναντι του δολαρίου δεν θα ωφελήσει την ελληνόκτητη ποντοπόρο ναυτιλία, αλλά την Ακτοπλοϊα , την Μεσογειακή ναυτιλία, την Κρουαζιεροπλοϊα και γενικά την ναυτιλία μικρών αποστάσεων, η μείωση των επιτοκίων δανεισμού με Euribor ( 4.9% 2000) πλέον θα ωφελήσει τους κλάδους της ναυτιλίας που αναφέρθηκαν τελευταίοι. Σε αυτό πρέπει να προστεθεί και η πρόσβαση στα Ευρωπαϊκά χρηματιστήρια χωρίς την ύπαρξη συναλλαγματικού και πιστωτικού κινδύνου . Η μείωση του πληθωρισμού θα μειώσει με την σειρά της το κόστος λειτουργίας των ναυτιλιακών γραφείων , αλλά και των αυξήσεων των αμοιβών των υπαλλήλων που υπολογίζονται με βάση τον πληθωρισμό . Το ίδιο θα συμβεί και στις % διεκδικήσεις των ναυτικών . Το κόστος όμως του ναυτεργατικού δυναμικού θα παραμείνει σταθερό από την σταθερή ισοτιμία δραχμής- ευρώ. Τούτο όμως δεν ωφελεί την ελληνόκτητη ποντοπόρο ναυτιλία. Η δυνατότητα προσφυγής της ποντοπόρου ναυτιλίας στα διεθνή χρηματιστήρια ούτε ήταν ούτε αναμένεται να είναι εξαιρετική αντίθετα με τους λοιπούς κλάδους της ελληνικής ναυτιλίας. Το μεγάλο ερώτημα για την Χώρα μας είναι αν η ΟΝΕ θ' αυξήσει το κατά κεφαλή εισόδημά μας και θα μειώσει την ανεργία. Η πίεση είναι φυσικά προς την ανταγωνιστικότητα, αφού η άνοδος των τιμών δεν θα επιτρέπεται και οι εξαγωγές δεν θα βοηθούνται από την υποτίμηση του εθνικού νομίσματος. Η ανεργία αν και ανεπιθύμητη σε μια δημοκρατική και σοσιαλιστική Ελλάδα, θα μπορούσε να βοηθήσει την ναυτιλία, αν οι άνεργοι νέοι στρέφονταν προς αυτήν. Η δική μας αμφιβολία είναι αν οι πολύ σημαντικές επενδύσεις που απαιτούνται στην ναυτιλία- πλην ποντοπόρου- θα πραγματοποιηθούν. Διότι από την μια μεριά θα έχουμε τα μικρά επιτόκια δανεισμού και από την άλλη τον διαφαινόμενο ισχυρό ανταγωνισμό σε μια ναυτιλία που την προστάτευε και της έδινε προνόμια το Κράτος (άρση προνομίων και cabotage).
URI: http://cris.teiep.gr/jspui/handle/123456789/1073
ISSN: 1109-2629
Appears in Collections:Επιθεώρηση Οικονομικών Επιστημών

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
epiteyxos1_004.pdfΆρθρο2.57 MBAdobe PDFView/Open


Items in CRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.